Michael Porters 5 grunnleggende konkurransekrefter.

Posted: 20. September 2010 in BUS370, Porter, Teori
Tags: , , , , , , , , ,

Hvordan bruke Porter? Se her!

En sjette konkurransekraft?

Jeg har tidligere skrevet om de 5 konkurransekreftene, hva de er og hvordan de påvirker. Jeg ønsker å påpeke er at det er 5 og hvorfor. Michael Porter publiserte sin første artikkel om de 5 konkurransekreftene i 1979 i Harvard Business Review artikkel. Denne artikkelen startet en revolusjon innen strategi faget.  I 2008 kom Porter ut med en ny artikkel, The Five Competitive Forces That Shape Stratey. De 2 siste bøkene jeg har hatt innen innovasjon og entreprenørskap, har tatt for seg en 6 konkurransekraft. Dette har jeg undersøkt og det eksisterer forskjellig forestillinger om den 6 konkurranse kraften.  Det kan være f.eks aksjeholdere, mydighetene, sammfunnet eller komplementære produkter. Det kan nok være aktuelt i enkelte bransje å ta for seg en 6 konkurransekraft . Boken Strategic Management of Technological Innovation aktualiserer styrkeforholdet til komplementære produkter. Men de grunnleggende konkurransekreftene er 5.

Konkurransestrategi

Et sentralt punkt når man skal utarbeide en konkurransestrategi er i følge Porter å knytte bedriften til dens omgivelser. Selv om det er et vidt begrep, så er det i første rekke viktig å se på den eller de bransjene som bedriften konkurrerer i.  For å  forstå bransjens  lønnsomhet må man analysere industriens underliggende struktur i forhold til de fem kreftene. Deretter kan man utforme en konkurransestrategi som har mål om å finne den posisjonen i markedet hvor bedriften kan beskytte seg best mulig mot kreftene. Det er ikke sikkert at alle 5 markedskreftene er like gjeldene i alle bransjer, men for de aller flest vil man kunne finne, leverandører og kunder. Det vil nesten alltid være konkurrenter(i velfungerende markeder), eller en fare for at det kommer nye inn. Og substitutter finner man alltid, for dersom kundene ikke bruker pengene hos deg, så bruker de det ofte andre steder.

Avkastning på investert kapital

I Porter sin artikkel fra 2008 henviser han til at gjennomsnittelige avkastningen på investert kapital har variert fra 0 eller negativ til 50 % fra bransje til bransje i den amerikansk næring. Software og mineralvann var 6 ganger mer lønnsom en flybransjen i perioden(1992 – 2006). Porter påpeker at konkurransekreftene knyttet til flybransjen bidrar til denne lave avkastningen.

S.W.O.T. analysen

SWOT analysen av bedriften skal knyttes direkte opp til de fem konkurransekreftene. En bedrifts styrke er først en styrke dersom den bidrar til å beskytte posisjonen bedriften har i forholdt til kreftene. Mens en svakhet er knytet til de faktorene ved virksomheten som er med på å fremme konkurransekreftene. Muligheten er på samme tidspunkt knyttet til å innta en ny posisjon som beskytter enda bedre, og trusselen er knytte opp i mot eksterne faktorer som truere bedriftens nåværende posisjon.

Kilde

–       Michael E. Porter, Competitive Strategy, 1980.

–       Michael E. Porter , The Five Competitive Forces That Shape Strategy, January 2008 | Harvard Business Review

http://www.scribd.com/full/7247752?access_key=key-a2a4oevbmvvi0yj08px

Her er et intervju med Michael E. Porter om The Five Competitive Forces That Shape Strategy.

Comments
  1. […] har kommet med strålende verktøy. Ved siden av Porters konkurransekrefter som jeg har blogget om her, er verdikjeden en flittig brukt modell. Jeg har ikke tall på hvor mange fag jeg har hatt som har […]

Leave a comment