Visjon, visjoner eller ny visjon for visjonen – en post om visjon

Posted: 17. October 2010 in BUS370, entreprenørskap, merkevarebygging, Teori
Tags: , , , , , ,
Vis meg din visjon, og jeg skal si deg hva slags bedrift du er.

Det evige maset om visjon

Hva trenger vi disse visjonene til? Hvorfor skal vi strø rundt oss med slike populærord, på hjemmesider, årsrapporter, bedriftspresentasjoner og der det måtte passe inn. Visjonen handler om hvor vi ser for oss at vi skal være, hva vi ønsker oss, hvordan fremtiden skal se ut. Det skal være en ledestjerne, en gallionsfigur, den skal være energifull, givende, morsom, alvorlig, men ikke kjedelig, troverdig, seriøs osv. Visjonen skal helst være felles og alle i organisasjonen skal kunne den, føle den, bli berørt, rørt og si den på rams.

Min visjon

Det er mulig jeg følger med strømmen, men jeg har blitt glad i visjoner den siste tiden. Jeg har til og med definert min egen visjon, Jørans visjon. Den er: jeg jobber litt smartere i dag, fordi jeg lærte i går. Jeg synes den passer meg. Jeg har alltid vært opptatt av å gjøre ting raskere, bedre, gøyere, altså smartere. Det er ikke sikkert at jeg faktisk jobber smartere hver dag, og slett ikke at jeg faktisk lærte noe av dagen i går. Men jeg vil gjerne  gjøre det! Det som er litt gøy og inspirerrende er at etter at jeg satte ord på det – i form av min personlige visjon – så har jeg blitt mer bevist på det. Det er ikke sikkert at jeg har lært så mye mer i går, og jobbet så mye smartere i dag, men jeg innbiller meg at muligheten for at jeg kanskje vil gjøre det er enda større nå enn før.

Entusiasme

Så hvorfor denne entusiasmen for visjon? Jo, jeg fikk endelig sumlet meg til å lese Ona fyr av Ingebrigt Steen Jensen. En bok jeg har hatt lyst til å lese en stund, men som jeg ikke har fått meg med på å prioritere. Jeg har ikke overraskende hørt en del om visjoner, etter litt for mange år på BI og snart 3 semester med entreprenørskap og innovasjons studier. Men jeg måtte en tur til Ingebrigts ona fyr før jeg virkelig fikk iveren for, og skjønte viktigheten av dette ordet, visjon. For jeg gikk i fra slik jeg beskriver visjon i første avsnitt til å utforme min egen visjon i andre avsnitt, i løpe av reisen til ona fyr.

Visjon på Onafyrisk:

En VISJON er svaret på hvorfor vi går på arbeid – en kort, energigivende settning som forteller oss hvorfor vi finnes til, og hvor vi skal reise sammen.

Visjon = Hvorfor går vi på jobb. Jeg går på grunn av min visjon til arbeid(til studiet) for å jobbe litt smartere i dag, fordi jeg lærte i går. Kanskje ikke verdens mest energigivende setning, men det er vertfall en setning og ikke et avsnitt. Hvorfor går du på jobb? Visjon handler om å ta et valg om hvorfor man går på jobb. En visjon er ikke noe man har, men noe man blir drevet av. Og ja, jeg kan virkelig bli drevet av å jobbe smartere, og for at jeg skal jobbe smartere må jeg ha lært, og da gjerne i går. Kort vei fra læring til utøvelse.

Jeg synes den onafyriske beskrivelsen av hvordan en god visjon bør være er flott. En god visjon er utarbeidet av hele organisasjonen, derfor blir organisasjonen drevet av og mot den. En virkelig god visjon skal gjøre det mulig for de ansatte å rope ut visjonen når de står på gata.

JA! En sånn bedrift vil jeg jobbe i.

Inspirasjonskilde: Ona fyr – Ingebrigt Steen Jensen

Comments
  1. gullkalven says:

    bra visjon! litt mer matnyttig enn forskerversjonen: “jeg jobber litt smartere i morgen, fordi jeg lærer i dag”

  2. http://slotsmegacasino.com/ – online casino
    casino games
    casino online

Leave a comment